Szczególne potrzeby
-
18.10.23
-
18.10.23
-
18.10.23
-
18.10.23
-
18.10.23
PROCEDURA
OBSŁUGI OSÓB ZE SZCZEGÓLNYMI POTRZEBAMI
W DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ IM. ADAMA CHMIELOWSKIEGO
W ŁYSZKOWICACH
§ 1
Postanowienia ogólne.
1. Procedura obsługi osób ze szczególnymi potrzebami w Domu Pomocy Społecznej im. Adama Chmielowskiego w Łyszkowicach, dalej „Procedura" ustala sposób postępowania pracowników Domu Pomocy Społecznej im. Adama Chmielowskiego w Łyszkowicach, zwanego dalej „DPS" w stosunku do osób ze szczególnymi potrzebami, będącymi interesantami DPS-u.
DPS zapewnia obsługę osób ze szczególnymi potrzebami.
2. Celem wprowadzenia niniejszej Procedury jest stworzenie przyjaznych i dostępnych warunków obsługi w DPSie, zapewniających poczucie bezpieczeństwa i komfortu osobom ze szczególnymi potrzebami.
3. Ilekroć w niniejszej procedurze jest mowa o osobie ze szczególnymi potrzebami należy przez to rozumieć osobę, o której mowa w art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 19 lipca 2019r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, tj. "osobę, która ze względu na swoje cechy zewnętrzne lub wewnętrzne, albo ze względu na okoliczności, w których się znajduje, musi podjąć dodatkowe działania lub zastosować dodatkowe środki w celu przezwyciężenia bariery, aby uczestniczyć w różnych sferach życia na zasadzie równości z innymi osobami". W szczególności są to osoby o ograniczonej możliwości poruszania się, niewidome i słabowidzące, głuche i słabosłyszące, z niepełnosprawnością intelektualną, starsze, przewlekle chore, z małymi dziećmi, kobiety w ciąży.
4. Każdy pracownik DPSu zobowiązany jest do udzielania niezbędnej pomocy osobom ze szczególnymi potrzebami przebywającymi na terenie DPSu, kierując się empatią i poszanowaniem niezależności tych osób. Pracownik DPSu wychodzi z inicjatywą nawiązania kontaktu z w/w osobami.
5. Każdy pracownik DPSu udziela osobie ze szczególnymi potrzebami pomocy w dotarciu do miejsca obsługi, a w razie takiej konieczności udaje się do niego i realizuje sprawę na miejscu, a po zakończonej obsłudze pomaga w opuszczeniu budynku.
6. Osoby ze szczególnymi potrzebami obsługiwane są poza kolejnością. W przypadku kolejki, pracownik DPSu zaprasza osobę ze szczególnymi potrzebami do obsługi poza kolejnością.
7. Obsługa osób ze szczególnymi potrzebami odbywa się:
w siedzibie DPS-u tj. Łyszkowice 64, 32-104 Koniusza w Sekretariacie znajdującym się w budynku Dworek.
8. Pracownik przeprowadza z osobą ze szczególnymi potrzebami wstępną rozmowę w celu ustalenia charakteru załatwianej sprawy. Jeżeli charakter sprawy wymaga obecności merytorycznego pracownika wówczas zostaje on powiadomiony i skierowany do osoby ze szczególnymi potrzebami.
9. DPS zgodnie z art. 6 pkt 3 lit. d ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami zapewnia, na wniosek osoby ze szczególnymi potrzebami, komunikację w formie określonej w tym wniosku.
Wzór wniosku o udostępnienie usługi stanowi załącznik nr 1 do Procedury.
10. Zgłoszenie chęci skorzystania ze świadczenia usług, osoba ze szczególnymi potrzebami może wnieść:
1) osobiście w Sekretariacie w budynku Dworek w DPS Łyszkowice;
2) telefonicznie pod nr 12 386 95 25, 12 386 90 04 wew.111
3) za pośrednictwem poczty, adres do korespondencji: Dom Pomocy Społecznej im. Adama Chmielowskiego Łyszkowice 64, 32-104 Koniusza;
4) za pomocą poczty elektronicznej, e-mail: lyszsoc@interia.pl;
5) za pomocą elektronicznej skrzynki podawczej e-PUAP: dpslysz
6) za pomocą faksu pod numerem 12 386 95 25 wew.100
11. Osoby doświadczające trwale lub okresowo trudności w komunikowaniu się mogą wykorzystać przysługujące im prawo do skorzystania z pomocy środków wspierających komunikowanie się, w szczególności poprzez:
1) osobiście w Sekretariacie w budynku Dworek w DPS Łyszkowice;
2) telefonicznie pod nr 12 386 95 25, 12 386 90 04 wew.111
3) za pośrednictwem poczty, adres do korespondencji: Dom Pomocy Społecznej im. Adama Chmielowskiego Łyszkowice 64, 32-104 Koniusza;
4) za pomocą poczty elektronicznej, e-mail: lyszsoc@interia.pl;
5) za pomocą elektronicznej skrzynki podawczej e-PUAP: dpslysz
6) za pomocą faksu pod numerem 12 386 95 25 wew.100
12. Informacje zwiększające dostępność obsługi osób ze szczególnymi potrzebami w DPS, w tym dane kontaktowe koordynatora do spraw dostępności, publikowane są na stronie internetowej www.dpslyszkowice.pl w zakładce „Szczególne potrzeby".
13. DPS zapewnia osobom ze szczególnymi potrzebami dostępność cyfrową strony internetowej, w tym Biuletynu Informacji Publicznej. W przypadku problemów technicznych niezależnych od DPS, Dom zapewnia alternatywny dostęp, który w szczególności polega na zapewnieniu kontaktu telefonicznego lub za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej.
§ 2
Podstawowe zasady obsługi osób ze szczególnymi potrzebami.
1. Zanim pomożesz - zapytaj.
Nie każda osoba ze szczególnymi potrzebami potrzebuje pomocy. W przyjaznym otoczeniu zwykle sama świetnie daje sobie radę.
Pracownicy DPS powinni kierować się w pierwszej kolejności poszanowaniem dla niezależności osoby ze szczególnymi potrzebami.
2. Uważaj z inicjowaniem kontaktu fizycznego - bądź taktowny.
Niektóre osoby ze szczególnymi potrzebami utrzymują równowagę dzięki swoim rękom, dlatego chwytanie ich za nie - nawet w celu udzielenia pomocy - może tę równowagę zakłócić. Unikaj dotykania ich wózka, kul czy laski. Osoby ze szczególnymi potrzebami uważają je za część ich przestrzeni osobistej. Zawsze pytaj o zgodę na kontakt fizyczny.
3. Zwracaj się zawsze bezpośrednio do osoby ze szczególnymi potrzebami.
Nie prowadź rozmowy z jej asystentem, przewodnikiem, tłumaczem języka migowego. Zwracaj się do osoby ze szczególnymi potrzebami jak do każdej innej osoby, nie skupiając się na jej niepełnosprawności. Wiele osób z niepełnosprawnościami nie chce specjalnego traktowania, uważają to za przejaw dyskryminacji. Wychodź naprzeciw szczególnym potrzebom osób ze szczególnymi potrzebami i ograniczeniom wynikającym z jej niepełnosprawności, jednocześnie starając się ją traktować w sposób naturalny i na równi z innymi osobami.
4. Nie rób żadnych założeń.
Każda osoba ze szczególnymi potrzebami, nawet pozornie identycznymi, jest inna i ma inne potrzeby. Ona najlepiej wie, co może zrobić, a co w jej przypadku jest niemożliwe. Nie podejmuj za osobę ze szczególnymi potrzebami decyzji co do tego, w jakich czynnościach nie może uczestniczyć, gdyż wykluczanie jej - nawet kierując się chęcią pomocy - może być przejawem dyskryminacji.
5. Reaguj uprzejmie na prośby osób ze szczególnymi potrzebami.
Jeśli osoba ze szczególnymi potrzebami prosi o pewne zmiany i dostosowanie się do jego szczególnych potrzeb, nie traktuj tego jako skargi. Świadczy to raczej o tym, że na tyle dobrze czuje się w instytucji, by ujawniać otwarcie swoje potrzeby. Staraj się w miarę dostępnych możliwości reagować pozytywnie na prośby osób ze szczególnymi potrzebami.
6. Pamiętaj, że nie każdy rodzaj niepełnosprawności jest widoczny.
Mogą się zdarzyć takie osoby ze szczególnymi potrzebami, których prośby lub zachowanie wydadzą się dziwne. Może to mieć związek z niepełnosprawnością danej osoby i jej specjalnymi potrzebami. W miarę możliwości szanuj potrzeby i prośby takiej osoby. Jeśli jednak osoba zachowuje się agresywnie, bardzo dziwacznie lub czujesz się zagrożony, nie wahaj się zapewnić sobie pomocy innych osób.
§ 3
Szczegółowe zasady obsługi osób ze szczególnymi potrzebami.
1. W zakresie obsługi osób z niepełnosprawnością ruchu i osób mających trudności w poruszaniu się:
1) DPS zapewnia wolne od barier architektonicznych przestrzenie komunikacyjne w budynkach mieszkalnych;
2) DPS nie zapewnia wolnych od barier architektonicznych przestrzeni komunikacyjnych w budynku Administracyjnym - Dworek, w związku z powyższym obsługa osób z niepełnosprawnością ruchu i osób mających trudności w poruszaniu, obywa się:
- przez pracownika DPSu, który udaje się do interesanta w celu nawiązania kontaktu i realizacji usługi, i/lub
- po wcześniejszym zgłoszeniu wykorzystując środki umożliwiające komunikowanie się, o których mowa w § 1 ust. 11 pkt 1-4, i/lub
- przy wykorzystaniu środków umożliwiających komunikowanie się, o których mowa w § 1 ust. 12;
2. Dostępność budynków DPSu została opisana w deklaracji dostępności udostępnionej na stronie internetowej www.dpslyszkowice.pl w zakładce „Deklaracja dostępności"
3. W bezpośrednim sąsiedztwie budynków znajdują się miejsca parkingowe lecz nie są wyznaczone miejsca parkingowe dla osób niepełnosprawnych.
4. W zależności od potrzeb, pracownik udziela osobie ze szczególnymi potrzebami pomocy w dotarciu do miejsca obsługi z uwzględnieniem możliwości wejścia takiej osoby ze sprzętem wspierającym poruszanie się (np. wózek, kule, balkonik), stanowiącym integralną część przestrzeni osobistej, a po zakończonej obsłudze pomaga w opuszczeniu budynku;
Pracownik realizujący usługę, w razie konieczności zapewnia podstawkę do podpisywania dokumentów oraz podajnik na dokumenty w zasięgu rąk osób poruszających się na wózkach inwalidzkich.
5. W zakresie obsługi osób z niepełnosprawnością wzroku i pozostałych osób mających problemy z widzeniem:
1) DPS zapewnia możliwość wejścia do budynku osobie korzystającej z psa asystującego, o którym mowa w art. 2 pkt 11 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, bez konieczności wcześniejszego zgłoszenia tego faktu. W tym celu należy umożliwić osobie ze szczególnymi potrzebami poruszanie się oraz dotarcie do poszczególnych pomieszczeń wraz z psem asystującym;
2) Pracownik przed nawiązaniem kontaktu fizycznego z osobą z niepełnosprawnością wzroku powinien się przywitać, przedstawić i wymienić swoją funkcję. Po uzyskaniu przyzwolenia osoby ze szczególnymi potrzebami na pomoc, pracownik powinien zaprowadzić ją do odpowiedniego miejsca, ewentualnie podając osobie z niepełnosprawnością wzroku swoje ramię lub łokieć.
3) Należy informować osobę z niepełnosprawnością wzroku o wszelkich wykonywanych czynnościach (np. zamiarze oddalenia się) i przeszkodach na drodze (np. schodach, progach itp.) opisując konkretnie otoczenie;
4) DPS zapewnia, by na drodze osoby z niepełnosprawnością wzroku nie znajdowały się żadne przeszkody;
5) Pracownik odpowiedzialny za realizację danej usługi, pyta osobę ze szczególnymi potrzebami o preferencje w zakresie formy obsługi i udostępniania dokumentów (np. dokumenty drukowane z powiększoną czcionką, możliwość skorzystania z urządzenia powiększającego tekst, pliki elektroniczne w formatach dostępnych dla urządzeń udźwiękawiających);
6) Pracownik pomaga (za zgodą tej osoby) wypełnić dokumenty, następnie odczytuje wypełnione dokumenty i wskazuje miejsce na podpis.
6. W zakresie obsługi osób z niepełnosprawnością słuchu i osób z trudnościami w komunikowaniu się:
1) DPS na podstawie wniosku o którym mowa w § 1 ust. 9 zapewnia obsługę z wykorzystaniem środków wspierających komunikowanie się, o których mowa w art. 3 pkt 5 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się;
2) Osoby doświadczające trudności w komunikowaniu się mogą załatwić sprawy w DPS przy pomocy tzw. osoby przybranej, którą może być każda osoba fizyczna, która ukończyła 16 lat i została wybrana przez osobę uprawnioną - zgodnie z art. 7 ustawy o języku migowym i innych środkach komunikowania się;
3) Z pomocy osoby przybranej osoba uprawniona nie może skorzystać w sytuacji, gdy wnioskowane dane są prawnie chronione ze względu na ochronę informacji niejawnych, a dostęp do nich przysługuje wyłącznie osobie uprawnionej;
4) Pracownik odpowiedzialny za realizację danej usługi, pyta osobę ze szczególnymi potrzebami stosując dostępne komunikatory o preferencje w zakresie formy obsługi (np. język migowy, język gestów, język pisany, język mówiony odczytywany z ruchu warg) i udostępniania dokumentów (np. dokumenty z powiększoną czcionką w tekście łatwym do czytania);
5) Jeżeli jest to możliwe pracownik odpowiedzialny za realizację danej usługi zapewnia dogodne miejsce obsługi osoby ze szczególnymi potrzebami przy uwzględnieniu komfortu akustycznego;
6) Jeśli osoba niedosłysząca nie zrozumie wypowiedzi pracownika, powinien on powtórzyć swoją wypowiedź;
7) Jeśli mamy do czynienia z osobą z zaburzeniami mowy (np. po udarze, jąkającą się), należy poświęcić takiej osobie pełną uwagę i z cierpliwością umożliwić jej wypowiedzenie się. Nie należy przerywać jej ani kończyć za nią zdań. Jeśli pracownik ma problem ze zrozumieniem wypowiedzi klienta, powinien poprosić go o powtórzenie.
7. W zakresie obsługi osób niesamodzielnych, starszych, z niepełnosprawnością intelektualną:
1) DPS zapewnia informację i możliwość komunikacji w tekście łatwym do czytania i zrozumienia oraz możliwość przyjścia w towarzystwie asystenta;
2) Pracownik w czasie rozmowy z osobą ze szczególnymi potrzebami dostosowuje tempo wypowiedzi i słownictwo do indywidualnych potrzeb osoby ze szczególnymi potrzebami, stosuje powtórzenia, używa prostych zdań pojedynczych, a dłuższe wypowiedzi dzieli na krótsze części, a po każdej z nich upewnia się, czy rozmówca prawidłowo zrozumiał komunikat.
§ 4
Wniosek o zapewnienie dostępności.
1. Osoba ze szczególnymi potrzebami lub jej przedstawiciel ustawowy, po wykazaniu interesu faktycznego, ma prawo wystąpić z wnioskiem o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej, zwanym "wnioskiem o zapewnienie dostępności".
2. Wniosek o zapewnienie dostępności składany jest do DPSu.
3.Wzór wniosku o zapewnienie dostępności architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej stanowi załącznik nr 2 do procedury, wzór wniosku o zapewnienie dostępności cyfrowej stanowi załącznik nr 3 do procedury. Wzory wniosków dostępne są na stronie internetowej www.dpslyszkowice.pl w zakładce „Szczególne potrzeby" oraz w Sekretariacie DPSu.
§ 5
Postanowienia końcowe.
1. Wszyscy pracownicy DPSu mają obowiązek zapoznać się z zasadami obsługi osób ze szczególnymi potrzebami.
2. Za realizację procedury obsługi osób ze szczególnymi potrzebami, a także za jej przestrzeganie, odpowiedzialni są kierownicy komórek organizacyjnych oraz samodzielne stanowiska pracy Domu Pomocy Społecznej im. Adama Chmielowskiego w Łyszkowicach.